fredag 30 april 2010

Soppa på röda linser

När jag fick i uppdrag att laga mat till familjen gjorde jag den klassiska Lat-Anna och slängde ihop en enkel soppa. Men det blev ett lyckat experiment och för att vara snabbt och enkelt är det nog en av de mest lyckade soppor jag gjort. Prova själva! Gärna med en bit gott bröd till.

  • ca 1-2 dl röda linser
  • En burk passerade tomater
  • Gröna bönor
  • Broccoli
  • Vitlök
  • 1 gul lök
  • Kryddor: en buljongtärning (vego såklart), vitlök, curry, spiskummin, paprikapulver, timjan
  1. Koka linserna enligt beskrivning på paketet (men helst med lite extra vatten, det gör inget om de är blöta när man häller i dem i soppan)
  2. Stek lök (hackad i små bitar) och vitlök (pressad) i lite olivolja tillsammans med curry och kummin
  3. Koka grönsakerna i tomat, buljongtärning samt lite vatten
  4. När grönsakerna är nästan färdigkokta tillsätt den stekta löken samt paprika och timjan och låt stå någon minut
  5. Tillsätt sedan de färdigkokta linserna och låt det koka ihop en liten stund bara

3 kommentarer:

  1. Vad mumsigt det ser ut!! =) =)

    SvaraRadera
  2. Vi har väl fått smaka på nåt liknande? Gott;) Kraaamop

    SvaraRadera
  3. nae, den smakar inte som nagot jag gjort innan. vad jag kan komma pa iallafall. men jag kan laga den at er nar jag kommer hem, den ar valdigt mumsig :)

    SvaraRadera