onsdag 13 mars 2013

Enkel (stark) böngryta med quinoa

Idag hade vi besök av vår vän Algot som hade önskemål om att lära sig laga veganmat vilket resulterade i att han och jag slängde ihop en enkel gryta. Det har varit lite dåligt med veganmat i min lilla familj den sista tiden men nu när jag har en lärling så kan det nog bli ändring på den saken. Algot önskar att bli 80% vegan/vegetarian och det ska väl en gammal räv som jag kunna hjälpa till med hihi.

Här kommer receptet på grytan:

Ingredienser:
Svarta bönor
Wokgrönsaker (eller andra grönsaker efter smak, vi la till lite extra broccoli + haricots verts)
Kokosmjölk
Paprikapulver
Röd curry pasta
Salt & peppar
Olivolja

Gör såhär:
Stek grönsakerna i olja. Salta, peppra och strö över paprikapulver. När det fått steka en stund, tillsätt kokosmjölk och curry pasta och låt puttra en stund. (ett tips är att röra upp currypastan i lite vatten innan så blir det lättare att röra ut den i grytan) Tillsätt bönorna mot slutet så de får ta lite smak bara. Vi åt det tillsamman med quinoa (och körsbärstomater) vilket inte var någon hit för mig, skulle nog passat bättre att byta ut quinoan mot ris eller nudlar. Men gästen var nöjd så rätten får helt klart godkänt i alla fall.


2 kommentarer:

  1. Vad kul att du är tillbaka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Trevligt att se att jag fortfarande har läsare kvar :)

      Radera