söndag 17 juli 2011

Vattenkokare eller vanlig spis?

Nu sitter jag i valet och kvalet om jag ska köpa en vattenkokare eller inte. Det vore lite gött att ha eftersom det är går snabbt och smidigt att koka upp vatten i den. Samtidigt använder jag inte vattenkokare till så mycket mer än te och kaffe vilket jag ändå inte dricker särskilt ofta. Men så undrar jag vilket som är mest energisnålt om man ska koka upp vatten till en kopp te eller kaffe till exempel - vattenkokare eller kastrull på spisen? Ifall vattenkokaren är mer energisnål kanske det kan vara värt att investera i en iallafall. Någon som har mer koll än mig som vet?

4 kommentarer:

  1. "En jämförelse visade att kokning av 1 liter vatten två gånger per dag under ett års tid förbrukade 42 % mindre energi vid användning av en vattenkokare istället för att koka i kastrull på spisen."

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkokare

    Så vattenkokare verkar vara the shit!

    SvaraRadera
  2. jo precis. dessutom är det en äldre spis med plattor i lägenheten, så det mesta kanske är energisnålare än den :P blir nog att införskaffa en vattenkokare ändå.

    & kul att du tagit dig tid att kolla upp det på wikipedia också :)

    SvaraRadera
  3. Det är smidigt att koka upp vatten till pasta och sånt också i vattenkokarn!:)

    SvaraRadera
  4. ja det har jag också hört (och provat själv), så det blir nog en vattenkokare iallafall ;)

    SvaraRadera