fredag 14 juni 2013

Linsröra (+ 8 månader)


Detta räcker till ca. 6-7 ganska stora barnportioner (beroende på ålder på barnet)

Ingredienser:
1½ dl röda linser
1 paket krossade tomater (ca 400g)
1 morot
1 paket havregrädde
Oregano
Chilipeppar

Gör så här:
Koka linserna i vatten (1 del linser, 2 delar vatten) tills de blir mjuka (ca 5-10 minuter). Koka upp krossade tomater och grädde i en annan kastrull, tillsätt linser, fint rivna morötter (jag använde de näst minsta hålen på rivjärnet) och kryddor. Låt puttra en stund. Servera tillsammans med pasta, ris eller något annat gott. Jag hällde även på lite rapsolja till servering som extra fett eftersom små barn behöver mycket kalorier.


Jag gjorde misstaget(?) att försöka koka linserna direkt i grytan vilket resulterade i att det hela fick koka ungefär en timme för att linserna skulle bli tillräckligt mjuka för mitt barn att äta. Det gick okej och barnet åt med god aptit men jag tror det är smidigare att förkoka linserna så att de dessutom blir mer jämnkokta och inte vissa linser blir hårda. Eller så var det grytans fördel att det blev långkok, vem vet. Om man väljer att göra långkok får man tänka på att tillsätta extra vatten så linserna får utrymme att koka.

Detta recept har jag anpassat efter var mitt barn är nu i sin matutveckling men jag tror det även skulle kunna fungera till äldre barn (och eventuellt till något yngre barn om man då mixar maten). Därför får ni ta månadshänvisningen som ungefärlig. Som de flesta småbarnsföräldrar vet gäller det ju också att inte salta maten till barn som är under 1 år (jag vill inte fördumma någon men jag skriver det i alla fall bara för att vara så tydlig som möjligt). Kan avslutningsvis tillägga att det även fungerar fint för vuxna barn, nom nom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar