tisdag 1 december 2009

Lussekaka


I söndags var brorsan över på lite adventsfika. Jag var för lat för att baka riktiga lussebullar så det fick bli en liten lussekaka istället. Men brorsan blev nöjd och åt tre bitar, så det gick hem.

Helt enkelt tog jag ett vanligt recept på vegansk sockerkaka (jag använde det från Vego Paradiso av Pia Hall) samt att jag la till saffran och russin. Det blev väldigt gott.

(ni får en liten anekdot á la min familj också: jag ville inte dricka kaffe till kakan men hittade en flaska glögg i köksskåpet. Jag gissade att den kanske stått sedan förra julen men det var bäst före datum i mars 2007. Det är mina föräldrar i ett nötskal. Först luktar man på det och om det inte luktar illa så kan man smaka på det och om det inte smakar illa är det okej. Den principen fungerar faktiskt. Inte var det något fel på den glöggen inte, den smakade som glögg ska smaka. Jag blir lite less på folk som slänger mat i onödan. Varför litar man mer på en liten siffra än sitt eget omdöme? Onödigt att slänga bra, fin mat som man faktiskt kan spara. Ibland är det bra att ha föräldrar som är praktiska faktiskt)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar