måndag 3 augusti 2009

Hirsgröt


Tag 1 del hirsflingor och 3 delar vatten. Tillsätt lite salt och låt koka i ca 5 minuter. Man kan naturligtvis byta ut önskad del vatten mot mjölk. För att få en lite festligare gröt kan du blanda i dadlar, hackade mandlar eller nötter i den färdigkokta gröten. Servera med färsk frukt. (recept från paketet)

Jag valde att klippa i lite katrinplommon och koka dem tillsammans med gröten och äta sojamjölk till.

Smak: gröten i sig känns väldigt krämig och plommonen gav den också lite syrlighet. Eftersom jag oftast gör väldigt "hårdkokt" (?) havregrynsgröt när jag väl gör gröt så kändes denna lite slemmig. Men inte på något negativt sätt för den var väldigt god och lättäten.
Mättnad: det räcker med väldigt lite gröt för att känna sig mätt (är i och för sig så med de flesta grötsorter). Hade tänkt se hur länge gröten gav mättnadskänsla också men jag glömde att känna efter. Ska försöka komma ihåg det till nästa gång.
Pris: 19.90 kr för 250 g hirsflingor från Saltå Kvarn.

2 kommentarer:

  1. Åh, ser gott ut! När jag någon gång i framtiden inte äter LCHF ska jag äta gröt! :P Massvis av gröt!

    SvaraRadera
  2. det tycker jag. ;) gröt är helt klart underskattat!

    SvaraRadera