måndag 31 augusti 2009

Ytbehandlingsmedel E901

Efter att jag kollat lite ingredienser på godis såg jag att ganska många (eller iallafall några) godisar skulle kunna vara veganska om det inte vore för E901/bivax, som används som ytbehandlingsmedel. Jag undrar vad ytbehandlingsmedel har för funktion egentligen, eller om man skulle kunna göra godis utan det? Godis är något jag klarar mig bra utan och jag har absolut inget emot att avstå det godis som innehåller E901. Men jag bara undrar om ytbehandlingsmedel har någon väsentlig funktion egentligen. Någon som vet?

3 kommentarer:

  1. Bara för att få retas lite: ;)

    http://tinyurl.com/lv2wcp

    SvaraRadera
  2. fast vad jag menade egentligen var varför man ska behöva ett ytbehandlingsmedel överhuvudtaget, bivax eller ej. vad själva ytbehandlingsmededlet har för funktion eller om man rentav inte behövde använda det. så tänkte jag att någon smart och påläst person kanske visste det.

    men det var faktiskt ganska roligt, det med länken :)

    SvaraRadera
  3. det är bara för att dom ska vara lite blanka och fina. helt onödigt!

    /veganelin

    SvaraRadera